Thursday, August 6, 2009

Preparasi 2: Alatan Elektronik

di dunia yang sedang rancak memodenkan diri, jadi tak patut la aku terus tinggal dalam gua/bawah tempurung...pasti alatan elektronik amat diperlukan di US kerana zaman mesin taip dan lampu karbait (apa yang aku mengarut nih?) sudah lama ditelan masa...

Preparasi 2: Alatan Elektronik


Laptop: memandangkan lappy aku yang sedang aku guna sekarang merupakan model ACER 6 tahun yang lalu (tapi masih boleh main DOTA! wow!) dengan saiz skrin 17", berat, dan menunggu masa untuk meletup, jadi aku mewajibkan diri untuk beli lappy baru di sana nanti. (MARA bagi rm3000 untuk laptop!)
Toshiba - Sattelite A505-S6965 ($749.99) wishlist!!

HP Pavilion DV6-1260SE ($918.00/$949.99)* must buy!!

*available at Walmart ($918.00) and Best Buy ($949.99)

Toshiba - Sattelite A505-S6965 dan HP Pavilion DV6-1260SE hampir sama dari kebanyakan spesifikasi....tetapi, toshiba mempunyai masalah paling kronik dalam laptop: bateri...ia menggunakan 6-cell battery dan hanya mampu tahan 2jam++ sahaja...HP on the other hand, menggunakan 12-cell battery yang mampu tahan 6jam+- dan ada ATi Mobility Radeon 4650 yang jauh meninggalkan Toshiba punya ATi Mobility Radeon 4570! walaupu beza harga mencecah $200, tapi mungkin berbaloi sebagai investment untuk 4 tahun di US...tapi...damn...HP Pavilion tuh boleh beli pakai credit card saja through internet...takde credit card~~(T_T)

Transformer: oleh sebab ada alatan elektronik yang bakal aku bawa nanti seperti kamera digital, MP3, dan handphone lama (untuk emergency), jadi transformer adalah wajib. ini disebabkan US menggunakan voltage 110V/120V walhal barangan malaysia menggunakan 220V/240V. bentuk pin juga amat berlainan.

Conair - Travel Smart 50-Watt Reverse Transformer ($19.90) must buy!!

Shaver
: pabila rata-rata orang menggunakan shaver blade, aku hanya menggunakan electronic shaver...mengapa? kalau aku guna shaver biasa, misai dan janggut aku akan tumbuh dengan lebih cepat...tapi ini hanya dalam wishlist saja...mungkin aku terpaksa belajar guna shaver biasa untuk saving duit... (>.<)
Remington - Wet/Dry Goatee Trimmer ($14.99) wishlist!!

Printer: sebagai langkah berjaga-jaga, mana tau kene hantar assignment pastu computer lab tutup atau printer CC rosak, ini harus dimasukkan dalam wishlist.
Epson - Factory-Refurbished Stylus Multifunction Photo Printer/ Copier/ Scanner/ Fax ($49.90) wishlist!!

pada mulanya aku tertanya-tanya kat mana nak beli semua barang nih dengan harga murah...lalu aku tanya kawan baik aku yang sudah pun pindah kat US...dan dia recommend kedai nih yang merupakan 'electronic haven for electronic geeks':

Best Buy (store 208)
7357 W Towne Way
Madison, WI 53719
(608) - 829-1188
www.bestbuy.com

last sekali, macam mana nak pergi ke tempat nih? oleh sebab pelajar luar negara wajib sertai International Student Orientation, pada hari rabu (26 Ogos 2009), pihak International Student Society (ISS) akan bawa pelajar-pelajar ke West Town Mall untuk shopping barang keperluan*.

*sumber dari booklet SOAR program UW-Madison. sini

No comments: